Okuldayken öğretmen bizden sık sık belirli bir konu hakkında not almamızı isterdi. Bize bir ders kitabı verip sonra bizi onunla baş başa bırakırlardı. Kaçınılmaz olarak, ders kitabını ayrım gözetmeden kopyalayıp birkaç sayfalık notlar almak ve öğretmenden bir onay işareti almak zorunda kalırdık. Her ne kadar iyi bir ön bilgiye sahip, motivasyonu yüksek bir öğrenci olarak bu benim için oldukça işe yaradıysa da sınıftaki herkesin ihtiyaçlarını kesinlikle karşılayamadı.
Neyse ki, öğrencilerin nasıl öğrendiğine ve onları başarılı, bağımsız öğrenciler olma yolunda nasıl destekleyeceğimize dair anlayışımız ilerledi. Artık konuları öğrenme açısından en iyi şekilde gruplamak için rehberliğe ihtiyaç duyduklarını ve metinlerle aktif olarak ilgilenmelerinin en iyisi olduğunu anlıyoruz.
Yapı şeritleri boş sayfa korkusunun üstesinden gelmek için sihirli bir değnek sağlar
Yapı şeritleri öğrencilerin bağımsız çalışmaları tamamlamaları için yararlı bir iskeledir. Bunlar bir A4 sayfasının kenar boşluğuna sığacak şekilde bilgi istemleri ve sorulardan oluşan şeritlerdir. Öğrenciler notlarını ve cevaplarını her kutunun yanına yazarlar. Kutular, ekleyecekleri metin bloğu için yaklaşık olarak doğru boyutta olmalıdır.
Yapı şeritleri (rsc.li/4drjeIP), öğrencilerin bağımsız çalışmaları tamamlamaları için yararlı bir iskeledir. Bunlar bir A4 sayfasının kenar boşluğuna sığacak şekilde bilgi istemleri ve sorulardan oluşan şeritlerdir. Öğrenciler notlarını ve cevaplarını her kutunun yanına yazarlar. Kutular, ekleyecekleri metin bloğu için yaklaşık olarak doğru boyutta olmalıdır.
Yapı şeritleri, bir öğrenme döngüsünün farklı noktalarında farklı amaçlar için kullanılabilecek çok yönlü bir kaynaktır.
1. Okuryazarlığı Desteklemek
Yapı şeritleri, öğrencilerin yazmaya başlamasını kolaylaştırır ve boş sayfa korkusunu yenmelerine yardımcı olur. Bu araçlar, özellikle düşük başarılı gruplarda, öğrencilerin yazma konusundaki kendine güvenlerini artırır ve gurur duymalarını sağlar.
Ders kitaplarında yapı şeritlerini kullanarak okuryazarlık becerilerini geliştirmek mümkündür. Kendine daha az güvenen öğrencilerle, metni sınıfça okuyup yapı şeridi etkinliğine geçmeden önce anahtar kelimelerin anlamını açıklamak faydalı olur. Ayrıca, ders kitaplarının gerekli tüm bilgileri içerdiğini doğrulamak ve öğrencilere farklı kaynaklar sunmak, onların çalışma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.
2. Konunun Başında
Yapı şeritleri, öğrencilerin bir konuyu anlamalarına yardımcı olur ve uygulama veya değerlendirme aşamalarına geçmeden önce genel bir bakış sunar. Bu araçlar, önceki öğrenimlerinin ne kadarını kapsadıklarını bilmenin zor olduğu geçiş noktalarında özellikle faydalıdır.
Meraklısına: Propanol Nedir? Kullanım Alanları, Formülü ve Yapısı
3. Konunun Sonunda veya Revizyon İçin
Bir öğrenme dizisini tamamlayan öğrenciler, destekleyici kaynaklar olmadan yapı şeritlerindeki yönlendirmeleri çözebilmelidir. Öğrenciler, farklı renklerde kalemler kullanarak bağımsız yanıtlarını yazabilir ve eksik kalan kısımları tamamlayabilir. Bu, revizyon süreçlerinde onlara spesifik konulara odaklanma imkanı sunar. Yapı şeritleri, sınav tarzı sorularla öğrencilere meydan okuma fırsatı da verebilir.
4. Kapsamlı Dersler İçin Yapı Şeritleri
Öğrencilerin farklı düzeylerde ön bilgi ve becerilere sahip olmaları nedeniyle ders kapsamını planlamak zor olabilir. Yapı şeritleri, öğrencilerin bağımsız çalışmalarını destekler ve özellikle ders kitaplarıyla birlikte kullanıldığında, ders kapakları için mükemmel bir özet sunar. Bir yapı şeridinin tamamlanması genellikle 25-30 dakika sürer, bu nedenle ek etkinlikler de dahil edilmelidir. Bu etkinlikler arasında okuma süresi, anahtar kelimelerin tanımlanması veya yapı şeridine dayalı sınav soruları yer alabilir.
5. Ödev İçin Yapı Şeritleri
Yapı şeritleri ödev olarak da kullanılabilir. Ancak, öğrencilerin başarılı olabilmeleri için destek kaynaklarına erişimlerini sağlamak önemlidir. Öğrencilere sadece interneti kullanmalarını söylemek yerine, uygun içeriğe sahip siteleri seçmeleri konusunda rehberlik etmek daha faydalı olacaktır.